Intel·ligència lògica matemàtica | Capacitat per analitzar problemes d’una manera
lògica, de solucionar problemes matemàtics i de realitzar investigacions
d’una manera científica. (matemàtics, científics…)Es distingeix per elevades
habilitats en la resolució de problemes lògics i en les matemàtiques.
Qui la posseeix fa les preguntes del “per què” i el “com”, raona sobre
les coses, vol saber “què passarà després d’allò” i pensa de forma
seqüencial.
Pistes per potenciar-ne l’ expressió:
experimentar, preguntar, resoldre trencaclosques lògics, calcular,
classificar objectes, resoldre misteris, visitar museus, treballar amb
materials de ciències… Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Albert Einstein. |
Intel·ligència espaial | Capacitat per reconèixer i manipular pautes i espais grans i espais més reduïts (arquitectes, pilots, cirurgians…)Es distingeix per: el gust pel disseny, el dibuix i les imatges. Pensen en imatges, en espais i en superfícies
Pistes per potenciar-ne la expressió:
la pràctica de les activitats d’expressió artística, crear gràfics per
organitzar idees, mapes mentals, trencaclosques, treballar amb material
gràfics, vídeos, pel·lícules. Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Antoni Gaudí. |
Intel·ligència corporal-cinestèsica | Capacitat per utilitzar parts del propi cos, o
la seva totalitat, per resoldre problemes o crear productes. (ballarins,
actors, esportistes, artesans…)Es distingeix per:
El desig de moure’s, la tendència a estar sempre en moviment.
Interactuen amb l’entorn mitjançant sensacions somàtiques. Els agrada
construir tocar, gesticular.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: jocs de rol, teatre, coses per construir, esports i jocs físics, experiències tàctils, experiències d’aprenentatge directes. Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Josep Guardiola. |
Intel·ligència lingüística | Capacitat per aprendre idiomes i utilitzar el
llenguatge per aconseguir determinats objectius (advocats, oradors,
escriptors, poetes…)Es distingeix per:
el plaer en el llenguatge i la parla. Els agrada llegir, escriure,
jugar amb les paraules, explicar històries i que els expliquin
històries.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: la lectura, els elements per escriure, els debats, els diàlegs, les discussions, els contes. Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Miquel Martí Pol, Josep Pla. |
Intel·ligència musical | Capacitat per interpretar, composar i aprendre pautes musicals (músics)Es distingeix per: el plaer per la música, els sons i els ritmes. Els agrada seguir els ritmes amb els peus o les mans o entonar melodies
Pistes per potenciar-ne l’expressió:
assistir a concerts, introduir música de fons durant la pràctica
d’altres activitats, cantar, fer música, escriure cançons, tocar
instruments musicals. Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Pau Casals, Lluís Llach, Serrat. |
Intel·ligència naturalista | Capacitat per distingir, classificar i
utilitzar elements (objectes, animals, vegetals i minerals) del medi
ambient, urbà o ruralEs distingeix per: relacionar-se i gaudir del medi natural.
Pistes per potenciar-ne l’expressió: la jardineria, l’observació i l’anàlisi de la fauna i la flora, la investigació de fenòmens de la natura. Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Charles Darwin, Pius Font i Quer. |
Intel·ligència interpersonal | Capacitat per comprendre intencions,
motivacions i desitjos aliens i, en conseqüència, la capacitat per
treballar eficaçment amb altres persones (venedors, mestres, líders
religiosos i polítics, actors…)Es distingeix per:
grans habilitats interpersonals. Els agrada parlar, intercanviar idees
i influir en les persones. Solen ser líders del grup. Es comuniquen bé i
resolen adequadament els conflictes. Són bons oients i capaços de
negociar, organitzar, mediar i ser convincents.
Pistes per potenciar-ne la expressió: debats, treball cooperatiu, reunions socials, aprenentatge tipus mestre-aprenent. Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria la Mare Teresa de Calcuta. |
Intel·ligència intrapersonal | Capacitat per comprendre’s a un mateix, de
tenir un model útil i eficaç d’un mateix, que contingui els propis
desitjos, pors i capacitats, i de utilitzar aquesta informació amb
eficàcia i en la regulació de la pròpia vidaEs distingeix per: el desig d’estar sols. Comprenen bé les seves fortaleses i debilitats i saben fixar-se fites i objectius realistes.
Pistes per potenciar-ne l’expressió:
escriure un diari, treballar la introspecció, pensar sobre les pròpies
habilitats i emocions, elaborar projectes individuals, donar temps per
estar sol. Un personatge cèlebre amb aquesta intel·ligència elevada seria Mahatma Gandhi. |
dimarts, 23 de juny del 2015
Les intel·ligències múltiples de Howard Gardner
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada