EN
Pipín a penes es va fixar en els al·lots, perquè una dona que era a la
part del davant de la classe va començar a parlar i a donar ordres.
Aquella havia de ser la Rosa, la mestra de que la Raquel havia parlat
tantes vegades. El follet esperà ben amagat a la motxilla de la nina.
Quan
la Rosa va acabar, els alumnes van obrir llibres i quaderns i es van
posar a treballar. Aleshores, en Pipín es va decidir a treure el cap a
fora per poder-ho observar tot millor. Però l’única cosa que veia era un
bosc de sabates i de cames, i de seguida es va començar a avorrir.
Ja
començava a pensar que allò d’anar a l’escola no havia estat una bona
idea, quan es va fixar que l’al·lotot situat enfront de la Raquel
començava a donar puntades de peu a la nina per sota de la taula. Feia
veure que estava concentrat escrivint, però en realitat només es
preocupava de col·locar els cops als punts més delicats de les comes de
la Raquel. I, en veu baixa, però prou forta perquè la nina i el follet
el sentissin, va començar a repetir un insult per molestar la Raquel.
En
Pipín va treure gairebé tot el cos de la butxaca i va mirar la Raquel.
Esperava que la al·lota protestés, que li digués alguna cosa a la
mestra, que semblava la responsable de posar ordre en aquella agressió.
Però l’única cosa que feia la Raquel era acotar el cap, amb la cara tota
vermella, mentre els dos al·lots que tenia al davant continuaven
rient-se d’ella.
Allò
no es podia consentir, era un abús. Amb moviments prudents, en Pipín va
sortir de la butxaca de la motxilla i es va acostar al fillet tant com
va poder. Després, va allargar el braç i va pessigar-lo en una cama.
El
xiquet va cridar mentre enretirava la cama i es fregava amb la mà la
part adolorida. Va mirar cap a terra, però en Pipín havia retrocedit com
un llamp i ara estava amagat entre les cames de la Raquel.
Aquell era el famós Carles. I tanmateix, poca estona després va tornar a començar amb les puntades de peu per sota de la taula.
Preguntes (cada falta ortogràfica, que consideri evitable per a vosaltres, descomptarà 0,2 punts)
- Com pots veure, a la lectura hi surten un sèrie de personatges.
Suposo
que t’en deus enrecordar d’algun exercici de català en el que has
hagut d’utilitzar noms de gènere femení que acaben en -e.
Em
podries escriure quatre oracions en les que apareixin alguns dels
personatges de la lectura i quatre noms diferents amb les anteriors
característiques mencionades?
- Has trobat alguna expressió en la lectura que sigui el resultat de la unió d’una preposició i un artícle?
- Hi ha algun prefix? quines paraules en tenen?
- A l’escrit que has llegit no sé si has vist algun accent diacritic, però el que sí sé és que m’agradaria que m’escrivissis tantes oracions com a paraules amb accent diacrític havies de saber per avui i utilitzant-ne una de diferent en cada oració.
- Escriu tres paraules agudes, tres planes i tres esdrúixoles amb accent i tres sense accent. Raona la teva resposta i ajuda’t de la lectura.
- Busca i escriu tres paraules amb hiat i explica-me’l (cada cas).
- Escriu-me dues paraules sinònimes que apareixin en el text.
- Has vist algun sufix a la lectura. Quina idea o significat aporta a la paraula?
- Què feia la Raquel mentre l’al·lot se’n reia d’ella?
- Què pensava el Pipín de l’escola?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada