diumenge, 26 d’octubre del 2014

examen català


EN Pipín a penes es va fixar en els al·lots, perquè una dona que era a la part del davant de la classe va començar a parlar i a donar ordres. Aquella havia de ser la Rosa, la mestra de que la Raquel havia parlat tantes vegades. El follet esperà ben amagat a la motxilla de la nina.

Quan la Rosa va acabar, els alumnes van obrir llibres i quaderns i es van posar a treballar. Aleshores, en Pipín es va decidir a treure el cap a fora per poder-ho observar tot millor. Però l’única cosa que veia era un bosc de sabates i de cames, i de seguida es va començar  a avorrir.

Ja  començava a pensar que allò d’anar a l’escola no havia estat una bona idea, quan es va fixar que l’al·lotot situat enfront de la Raquel començava a donar puntades de peu a la nina per sota de la taula. Feia veure que estava concentrat escrivint, però en realitat només es preocupava de col·locar els cops als punts més delicats de les comes de la Raquel. I, en veu baixa, però prou forta perquè la nina i el follet el sentissin, va començar a repetir un insult per molestar la Raquel.

En Pipín va treure gairebé tot el cos de la butxaca i va mirar la Raquel. Esperava que la al·lota protestés, que li digués alguna cosa a la mestra, que semblava la responsable de posar ordre en aquella agressió. Però l’única cosa que feia la Raquel era acotar el cap, amb la cara tota vermella, mentre els dos al·lots que tenia al davant continuaven rient-se d’ella.

Allò no es podia consentir, era un abús. Amb moviments prudents, en Pipín va sortir de la butxaca de la motxilla i es va acostar al fillet tant com va poder. Després, va allargar el braç i va pessigar-lo en una cama.

El xiquet va cridar mentre enretirava la cama i es fregava amb la mà la part adolorida. Va mirar cap a terra, però en Pipín havia retrocedit com un llamp i ara estava amagat entre les cames de la Raquel.
Aquell era el famós Carles. I tanmateix, poca estona després va tornar a començar amb les puntades de peu per sota de la taula.




Preguntes (cada falta ortogràfica, que consideri evitable per a vosaltres, descomptarà 0,2 punts)

  1. Com pots veure, a la lectura hi surten un sèrie de personatges.
Suposo que t’en deus enrecordar d’algun exercici de català en    el que has hagut d’utilitzar noms de gènere femení  que acaben en -e.  
Em podries escriure quatre oracions en les que apareixin alguns dels personatges de la lectura i quatre noms diferents amb les anteriors característiques mencionades?


  1. Has trobat alguna expressió en la lectura que sigui el resultat de la unió d’una preposició i un artícle?



  1. Hi ha algun prefix? quines paraules en tenen?



  1. A l’escrit que has llegit no sé si has vist algun accent diacritic, però el que sí sé és que m’agradaria que m’escrivissis tantes oracions com a paraules amb accent diacrític havies de saber per avui i utilitzant-ne una de diferent en cada oració.


  1. Escriu tres paraules agudes, tres planes i tres esdrúixoles amb accent i tres sense accent. Raona la teva resposta i ajuda’t de la lectura.



  1. Busca i escriu tres paraules amb hiat i explica-me’l (cada cas).



  1. Escriu-me dues paraules sinònimes que apareixin en el text.



  1. Has vist algun sufix a la lectura. Quina idea o significat aporta a la paraula?


  1. Què feia la Raquel mentre l’al·lot se’n reia d’ella?




  1. Què pensava el Pipín de l’escola?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada