http://www.finanzas.com/xl-semanal/conocer/20130526/everest-inedito-5441.html
-->
En moltes ocasions les informacions
se'ns presenten desorganitzades, és a dir, estructurades de manera
poc lògica. Aquesta notícia seria un exemple.
Les eines que hem d'utilitzar per
fer-la nostra són la interpretació d'aquesta a través dels nostres
coneixements i la nostra capacitat per cercar correctament allò que
(“sabem” ) desconeixem.D'això se'n diu "treballar per competències".
Ara, després de llegir acuradament el
text, contesta aquestes preguntes tant en català com en castellà.
- Digues-me una perífrasi verbal que apareixi al text:........................
Diries que una perífrasi verbal és un verb? Raona la teva resposta. - El diminutiu d'una gran muntanya és ..........................................i per formar-lo utilitzem el................................ .
- Tria cinc paraules agudes, cinc planes i 5 esdrúixoles i digues el perquè s'accentuen o perquè no.
- A quin sector productiu situaries aquelles empreses que es dediquen a organitzar excursions pels voltants de l'Himalaia.
- Trobes que en aquestes zones hi ha alta densitat de població o baixa, per què?
- El text comenta el fred que fa en muntanyes amb alçades elevades. Quants graus de diferència hi ha entre la nostra temperatura corporal habitual i la temperatura mencionada?
- Seguint amb el tema anterior, per què trobes que molts d'aquests alpinistes sofreixen necrosis (paraula d'origen grec. Necros: mort, i el sufix -osis : enfermetat. Cangrena. Enfermetat dels morts). Pista: està relacionat amb un canvi d'estat d'un líquid.
- Imagina que ets un periodista i en Norgay et comenta que al cim va veure uns éssers vius que s'anomenen esponges, tu què en pensaries, raona la teva resposta.
- L'Everest és la muntanya més alta del món. Mesura.....................hm d'altitud. El seu cim es va assolir l'any ................... a les ..................del matí del dia .........................de maig.
- Quantes vegades és més gros l'Everest respecte al cim més alt de les Balears?
- Tria una forma verbal del text i escriu el seu infinitiu, separa la seva arrel de la seva desinència i di el número i la persona que expressa.
- Només dos alpinistes van recórrer els 400 m finals fins arribar al cim.Com es deien i d'on eren? A quina velocitat van recórrer aquest tram final.
- Després de quantes expedicions es va conquerir l'Everest.
- On queda situada aquesta muntanya?
- Raona aquesta afirmació: "com més altitud hi ha més vegetació hi trobem".
- Ens parlen d'un país que es troba situat a l'oceà Pacífic. Quin és? Amb quin Alpinista està relacionat? Quina és la seva capital?
- Cerca dues paraules amb diftong i hiat al text?
- Quines paraules no has entès? Esbrina el seu significat (escriu-lo). Creus que una volta saps el seu significat entens millor el text?
- A llengua hi ha un recurs literari que consisteix en anomenar una persona, animal o cosa amb el nom d'una altra amb la que té algun parescut. Al text hi ha una metàfora.Vam estudiar un personatge històric “n'Annibal”, del qual sabem que va passar per una gran serralada europea amb un gran exèrcit i elefants. Aquesta és la pista.Em sabries dir quin és aquest recurs i com s'utilitza en el text? Què és una serralada?
- On hi ha unes comes explicatives?
- Amb quina forma geomètrica compararies l'Everest?
- Si una formiga camina a una velocitat de tres metres cada 30 segons. Quant tardaria en pujar l'Everest? En cas de fer alguna divisió, treu només dos decimals. Té sentit real la resposta?
- Què és una formiga?Trobes faltes a les preguntes?La motivació és el teu motor, en tens? Ho entens?
La cigala estava prenent un suc i parlant amb amics,mentrestant la formiga estava agafant menjar,com figues,migues...perquè a l'hivern quan faci fred tinguin tot el que necessiten.
Quan va arribar l'hivern, la formiga tenia menjar per sis mesos,i la cigala no tenia res. La cigala estava morta de fred i la formiga calenteta al seu cau menjant panses.
MISSATGE:
Aquesta història ens vol fer entendre que quan alguna persona s'esforça molt després pot descansar. Però quan algú no s'esforça,té molts problemes.
Fes-me un comentari (no curtet) de la teva vida de "formigueta" a l'escola.
¿Qué relación hay entre la fábula y la noticia? (sé generoso/a en el redactado).
Aquesta feina s'ha d'entregar dia 10 de juny.
Després de veure com m'havíeu presentat la darrera feina us vaig tornar a explicar com es presenten. Per tant valoraré que aquesta estigui estructurada de la manera que vaig dir, que sia pulcra i que estigui redactada respectant l'ortografia. A banda, he de "veure" el vostre esforç en la contestació del que us deman.
Els exàmens no és la única cosa que em dóna la vostra nota. Aquestes feines també, igual que la feina que feu a classe, els vostre comportament...
¡Bona feina!
Com que veig que ningú té cap dubte (al blog no hi ha cap comentari), us diré que abans de fer les preguntes heu de llegir-ho tot i després contestar utilitzant les dues llengües. OK?
ResponEliminaEl comentari també? (del blog no, si no del treball sobre la vida de formigueta)
EliminaSí, Mateu
EliminaCrec que ho teniu clar.
Elimina